Mai multă comunicare pozitivă…
Un copil îşi creează din experienţa trăită lumea sa de valori şi idei. Cu cât mai mult veţi comunica cu el, cu atât va fi mai bogată, diversă şi obiectivă această lume.
Din momentul în care copilul începe a vorbi, el are mereu ceva de spus. El cere să i se satisfacă dorinţele, nevoile. El îşi exprimă emoţiile. El este curios şi adresează multe întrebări. În funcţie de reacţia adultului din preajma lui, copilul învaţă cum să comunice cu cei din jur, cum să-şi exprime părerea şi să se facă auzit.
Un copil care va fi ascultat cu răbdare şi va primi un răspuns la întrebarea adresată, va dezvolta o bună stimă de sine. Simţindu-se ascultat, înţeles şi apreciat de părinţii săi, copilul va învăţa că el este o componentă importantă a lumii în care trăieşte, dezvoltând o bună inteligenţă emoţională şi neavând frică să facă faţă situaţiilor noi. Astfel, un copil căruia îi este satisfăcută nevoia de comunicare va creşte un adult care îşi va propune scopuri îndrăzneţe, va realiza obiectivele setate, bucurându-se de succesele personale. Comunicarea eficientă cu copilul îi dezvoltă acestuia capacităţi de autoafirmare. Astfel, copilul, în viitor, nu va întâmpina dificultăţi în a-şi spune punctul de vedere şi a colabora cu oameni noi, fiindcă el a fost învăţat de mic că pentru a fi înţeles este nevoie de comunicare eficientă.
Şi dimpotrivă, experienţa unei comunicări nereuşite cu părinţii, creează deseori obstacole pentru copil în procesul de socializare cu lumea din jur. Orice replică negativă din partea părintelui îl face să creadă că el nu este demn de o bună apreciere. Orice încercare de a spune sau argumenta ceva se asociază cu refuzul din trecut al părintelui de a-l asculta şi a-l lua în serios. Un copil neascultat şi neînţeles va deveni un adult foarte nesigur pe sine, întâmpinând mari dificultăţi de a se afirma şi a lua decizii.
Stimaţi părinţi, încercaţi să construiţi o comunicare constructivă şi non-violentă cu copilul dumneavoastră. Aceasta va pune bazele unei relaţii armonioase cu el. Lăsaţi-l să vorbească atunci când o face! Ascultaţi-l atunci când v-o cere! Răspundeţi-i la întrebări atunci când le adresează! În comunicarea cu el nu folosiţi cuvinte care îi lezează demnitatea şi îl înjosesc! Prin comunicarea cu copilul vă faceţi responsabili de felul în care el se integrează în societate, succesul care îl va obţine pe viitor şi atitudinea pe care o va dezvolta faţă de oamenii din jur şi faţă de dumneavoastră în primul rând!
Dacă simţiţi că aveţi nevoie să discutaţi mai mult cu cineva despre provocările prin care treceţi şi relaţia pe care o aveţi cu copilul dumneavoastră, puteţi oricând forma numărul de telefon 116 111. Telefonul Copilului vă ascultă şi vă oferă sfatul unui specialist cu experienţă.