• Despre noi
    • Misiune si viziune
    • Principii de activitate
    • Beneficiarii
  • Servicii
    • Copii
    • Părinți
  • Întrebări și răspunsuri
  • Ce este violența
    • Violența fizică
    • Violența psihologică
    • Violența sexuală
    • Neglijare
    • Altele
      • Violență spirituală
      • Violența cibernetică
      • Bullying
      • Exploatare prin muncă
      • Abuzul sexual
      • Abuzul sexual online
  • Resurse
    • Resurse pentru copii
    • Resurse pentru adolescenți
    • Resurse pentru părinți
    • Fișiere
  • ru_RU
116 111
  • Despre noi
    • Misiune si viziune
    • Principii de activitate
    • Beneficiarii
  • Servicii
    • Copii
    • Părinți
  • Întrebări și răspunsuri
  • Ce este violența
    • Violența fizică
    • Violența psihologică
    • Violența sexuală
    • Neglijare
    • Altele
      • Violență spirituală
      • Violența cibernetică
      • Bullying
      • Exploatare prin muncă
      • Abuzul sexual
      • Abuzul sexual online
  • Resurse
    • Resurse pentru copii
    • Resurse pentru adolescenți
    • Resurse pentru părinți
    • Fișiere
  • ru_RU
116 111
  • Despre noi
    • Misiune si viziune
    • Principii de activitate
    • Beneficiarii
  • Servicii
    • Copii
    • Părinți
  • Întrebări și răspunsuri
  • Ce este violența
    • Violența fizică
    • Violența psihologică
    • Violența sexuală
    • Neglijare
    • Altele
      • Violență spirituală
      • Violența cibernetică
      • Bullying
      • Exploatare prin muncă
      • Abuzul sexual
      • Abuzul sexual online
  • Resurse
    • Resurse pentru copii
    • Resurse pentru adolescenți
    • Resurse pentru părinți
    • Fișiere
  • ru_RU
  • Despre noi
    • Misiune si viziune
    • Principii de activitate
    • Beneficiarii
  • Servicii
    • Copii
    • Părinți
  • Întrebări și răspunsuri
  • Ce este violența
    • Violența fizică
    • Violența psihologică
    • Violența sexuală
    • Neglijare
    • Altele
      • Violență spirituală
      • Violența cibernetică
      • Bullying
      • Exploatare prin muncă
      • Abuzul sexual
      • Abuzul sexual online
  • Resurse
    • Resurse pentru copii
    • Resurse pentru adolescenți
    • Resurse pentru părinți
    • Fișiere
  • ru_RU
Blog
Acasa Părinți 21 martie – ziua mondială a Sindromului Down
children-with-down-syndrome-playing-with-toys
Părinți
aprilie 5, 2023

21 martie – ziua mondială a Sindromului Down

Ne-am propus ca în această zi care ne îndeamnă spre informare și conștientizare să vorbim despre fenomenul incluziunii copiilor cu CES în școlile de masă. De ceva timp primim apeluri în care vorbim despre drepturile și nevoile copiilor cu CES și fiind în contact cu nelămuririle și îngrijorările apărute din partea părinților, a actorilor implicați în educație, dar nu în ultimul rând a copiilor, vă îndemnăm spre informare și înțelegere privind subtilitățile acestui fenomen.

Incluziunea educațională a copiilor cu cerințe educaționale speciale este un proces esențial pentru a asigura o educație de calitate pentru toți copiii, indiferent de nevoile lor. Acest proces implică integrarea copiilor cu CES în sistemul de învățământ de masă, în care aceștia pot fi educați împreună cu ceilalți copii, într-un mediu adecvat nevoilor lor. Ca serviciu adresat tuturor copiilor, indiferent dacă au sau nu CES, am primit apeluri nenumărate de la părinți ai copiilor cu CES, în care am discutat despre procesul anevoios pe care unii părinți îl traversează pentru a stabili gradul de incluziune a copiilor lor, dar și despre lipsa de resurse specializate, cum ar fi cadrele didactice de sprijin, problemă destul de acută în Republica Moldova.

Deși incluziunea educațională poate fi un proces dificil, acesta aduce numeroase beneficii pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, precum și pentru colegii lor fără nevoi speciale. Copiii cu nevoi speciale pot învăța într-un mediu mai prietenos, sprijinitor și mai natural, în care pot dezvolta relații pozitive cu colegii lor și pot învăța din experiențele lor. În același timp, colegii lor fără nevoi speciale pot învăța să trăiască și să învețe împreună cu copiii cu nevoi speciale, dezvoltând astfel mai multă empatie și înțelegere față de aceștia.

O modalitate importantă de a promova incluziunea educațională a copiilor cu cerințe educaționale speciale este prin adoptarea unui model de școală incluzivă. Acesta se referă la o școală care oferă o educație de calitate pentru toți elevii, indiferent de nevoile lor educaționale, și care se angajează să ofere oportunități egale pentru toți copiii.

Modelul de școală incluzivă implică crearea unui mediu educațional care să fie adaptat nevoilor individuale ale fiecărui elev, astfel încât să fie capabili să învețe și să se dezvolte într-un mod optim. Acest lucru implică, de exemplu, adaptarea planului de învățământ, oferirea de sprijin educațional specializat, furnizarea de resurse educaționale suplimentare și angajarea de personal specializat, cum ar fi cadrele didactice de sprijin. Din păcate, după cum am menționat mai sus, există o lipsă de resurse la nivel de școli, de aceea de multe ori părinții copiilor cu CES sunt nevoiți să caute ei înșiși soluții potrivite pentru copiii lor. Ce putem face pentru a ajuta? În primul rând, fiecare dintre noi putem să-i învățăm pe copiii noștri să-și ofere ajutorul în măsura capacității lor și să-și privească semeni cu empatie și respect.

În plus, o școală incluzivă promovează o cultură a învățării care să susțină toți elevii și să încurajeze respectul și toleranța față de diversitatea umană. Acest lucru se poate realiza prin educarea tuturor elevilor cu privire la nevoile și provocările persoanelor cu cerințe educaționale speciale și prin promovarea valorilor precum empatia, cooperarea și îngrijirea față de ceilalți. Prin adoptarea unui astfel de model de școală, copiii cu cerințe educaționale speciale pot să-și dezvolte abilitățile și talentele într-un mediu în care se simt incluși și valorizați, iar toți copiii pot beneficia de o educație de calitate care să le pregătească pentru viitor.

Cum vorbim cu copiii noștri despre faptul că în grupul unde învață va fi un copil sau mai mulți cu CES? Aici sunt de folos resursele educaționale elaborate de către alți părinți care au copii cu CES, care înțeleg nevoile copiilor lor. Unul dintre exemple este, ”ABC-darul EGALITĂȚII”, scris de către Ludmila Adamciuc, mamă a unui copil cu sindromul Down. Folosind un limbaj simplu și adaptat capacității de înțelegere a copiilor, acest ABC-dar va deschide copiilor de orice vârstă, dar și adulților deopotrivă, ușa către o altă perspectivă asupra lumii înconjurătoare.

În concluzie, incluziunea educațională a copiilor cu cerințe educaționale speciale este un proces important și necesar pentru a asigura o educație de calitate pentru toți copiii. Este important ca școlile să ofere resurse adecvate și sprijin necesar copiilor cu nevoi speciale pentru a-i integra cu succes în sistemul de învățământ de masă și pentru a asigura succesul lor academic și social.

Dragi părinți, să știți că psihologii de la Telefonul Copilului sunt mereu disponibili pentru a discuta cu dumneavoastră despre ceea ce vă îngrijorează în legătură cu subiectele ce vizează copiii.

acceptare copii soare copii speciali și minunați incluziune oportunități egale pentru toți proces anevoios recunoștință Sindromul Down
Ce este neglijarea emoțională și de ce contează?Ce este neglijarea emoțională și de ce contează?aprilie 5, 2023
Minciuna la copiii mici: motive și abordăriaprilie 5, 2023Minciuna la copiii mici: motive și abordări

Related Posts

Mother prepare little daughter to school
Părinți
septembrie 14, 2023 by Sofia

Despre bullying în rândul copiilor

Detalii...
portrait-sad-girl-with-parents-arguing
Părinți
august 29, 2023 by Sofia

Divorțul în familia cu copii

Detalii...

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii
  • Adolescenți (40)
  • Copii (36)
  • Părinți (55)
Etichete
acceptare adevar sau minciuna anxietate atenție și prudență bullying ceartă și supărare Child Helpline comunicare constructivă comunicare eficientă comunicare non-violentă confort emoțional corpul îi aparține copilului despre noi despre psihologi dificultăți emoționale Drepturi și obligații fii cuminte! frustrări furie și soluții mediu de dezvoltare precar neintelegeri neliniște note si studii oportunități egale pentru toți parinti si copii pedepse vs comportament probleme de relationare provocari părinți părinții intervin relații armonioase reusita scolara rezultate la învățătură siguranță solicitări vs încurajări specialiștii 116111 sprijin pentru părinți subiecte TABU sunt informat sunt protejat suport emoțional umilință vulnerabilitate încredere ”ești un copil rău”
Telefonul Copilului 116 111 este un serviciu de asistenţă telefonică gratuită pentru copii, care are drept scop protejarea copiilor impotriva oricărei forme de încălcare a drepturilor lor, împotriva oricărei forme de abuz.
Contactele noastre

Adresa confidențială

contacts_icon_02

116 111

contacts_icon_03

telefonul.copilului@social.gov.md

Dragoș
Dragos
Provocările lui Dragoș
Program de lucru
24/24
Facebook-f Instagram Youtube

Copyright © 2025 TelefonulCopilului.md. All Rights Reserved.