17 mai – Ziua internaţională a liniilor telefonice destinate asistenței copilului (International Child Helpline Day)
La 17 mai, se marchează Ziua internaţională a liniilor telefonice destinate asistenței copilului (International Child Helpline Day), stabilită de alianţa internaţională Child Helpline International (CHI). În această zi sărbătorim activitatea liniilor telefonice prin care se oferă ajutor copiilor din întreaga lume. Acţiunile dedicate acestei zile aduc un omagiu eforturilor neobosite susţinute de persoanele care desfăşoară această activitate de sprijin, de protecţie pentru a alina suferinţele copiilor.
Copiii şi tinerii, în special, sunt deosebit de vulnerabili atunci când mediul în care trăiesc este nesigur, la efectele secundare ale pandemiei și la ceea ce se întâmplă în țara vecină. Lipsiţi de reţele de sprijin, mulţi copii nu numai că sunt expuşi unor riscuri sporite de violenţă – inclusiv rele tratamente, violenţă de gen şi exploatare sexuală, venind toate cu un impact negativ asupra sănătăţii lor mintale, mulţi dintre ei confruntându-se cu stări depresive, anxietate, singurătate şi izolare, stări de neputință și neliniște puternică.
Liniile telefonice de asistenţă pentru copii funcţionează continuu pentru a se asigura că serviciile lor pot rămâne operaţionale şi pot face faţă nevoii crescute de suport și protecție a copiilor. Serviciul “Telefonul Copilului 116111” din țara noastră ascultă, oferă consiliere specializată şi îndrumă copiii către servicii de asistenţă socială relevante pentru acele situaţii care impun intervenţie în regim de urgenţă. Psihologii noștri calificați muncesc zi de zi, în regim 24/24, confidențial și anonim pentru copii și pentru adulții care îngrijesc sau se îngrijorează de copii.
În aproximativ 9 ani de funcționare a serviciului, s-au făcut auzite circa 48500 voci ale copiilor și adulților au fost la 116 111. Iar în perioada 01.01.2022 – 01.05.2023 au fost înregistrate 5935 apeluri, dintre care 3783 – apeluri de intrare și 2152 – apeluri de ieșire. Printre apelanți, copiii au reprezentat un număr de 2032, iar adulții – 1746.
”Telefonul Copilului” a fost lansat la 4 iunie 2014 și este gestionat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale și implementat de către AO ,,CNFACEM’’, iar mai multe detalii despre activitatea serviciului puteți vedea pe https://telefonulcopilului.md/ sau pe facebook și instagram: Telefonul Copilului 116 111.
În anul 2018 a devenit membru al rețelei internaționale de linii telefonice Child Helpline International, din care fac parte 166 de membri, care reprezintă organizaţii în 139 de ţări şi teritorii din întreaga lume şi care desfăşoară activităţi pentru a pune capăt violenţei împotriva copiilor.
Complexitatea cazurilor sesizate la 116 111 și a consilierelor psihologice, în toată această perioadă, a impus alocarea unui număr tot mai mare de timp dedicat fiecărui apel și copil care are nevoie de suport. Astfel, durata medie a unui apel a crescut, de la 10 – 15 minute în primii ani de activitate a serviciului, la 30 – 45 de minute actualmente, în dependență de gravitatea cazului și a nevoilor copilului identificate în cadrul discuției, se întîmplă ca apeluriel să depășească și 60 de minute.